W poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące nas pytania dotyczące drzew rosnących w najbliższej okolicy, uczniowie klas IV i V wybrali się w teren z Panią Judytą pracownikiem MPK w Krutyni.
Nie przepłoszył nas nawet deszcz i wczesna pora, wyposażeni w kamizelki odblaskowe ruszyliśmy do lasu. Najpierw uczyliśmy się rozpoznawać gatunki drzew po kształcie liści. Nie umknęły naszej uwadze ich piękne jesienne kolory. Niestety w wyniku oględzin liści okazało się, że i one mogą chorować, a świadczą o tym np. przebarwienia. Odkryliśmy, że sylwetka drzewa tego samego gatunku zmienia się w zależności od miejsca, w którym rośnie. Zaobserwowaliśmy, "sosnowe przedszkole", czyli młode sosny, które w dużej ilości korzystając ze sprzyjających warunków rozwoju (wolna przestrzeń, swobodny dostęp do światła oraz odpowiednia gleba) nasiały się na pobliskiej łące. Powodzenia maluchy!
Poznaliśmy typy lasu: bór, grąd, ols i las mieszany. Zwróciliśmy uwagę na korę drzew i to, co na nich rośnie (wiemy, że mchy i porosty zazwyczaj rosną na północnej części pni) i że między innymi po tym można wskazać północ.
Spotkaliśmy również martwą sosnę. Na jej pniu widniały ślady bytności szkodników i dzięcioła "lekarza drzew". Szkoda, że nie udało się nam znaleźć kuźni dzięcioła, czyli jego stołówki. Jeden wbity w korę żołądź się nie liczy. Zobaczyliśmy ślady na sośnie, które wskazywały w jaki sposób pozyskiwano żywicę. Potwierdziliśmy tezę, że w przyrodzie nic nie ginie - obumarłe części roślin i drzew stanowią bazę dla rozwoju ich następców.
Z głowami pełnymi wiedzy wróciliśmy do szkoły i umówiliśmy się z Panią Judytą na kolejne spotkanie, ale to na razie tajemnica.
SP Krutyń
Fot. SP Krutyń