W dniu 11. grudnia 2015r. uczniowie klas IV i V ze Szkoły Podstawowej w Dłużcu uczestniczyli w warsztatach pt.: „Jak się uczyć?” w Bibliotece Pedagogicznej w Mrągowie. Spotkanie w Bibliotece Pedagogicznej to realizacja zamierzenia w ramach programu rządowego pod hasłem „Książki naszych marzeń”.
Pani Anna Wysuwa-Szefler - kierownik biblioteki – na początku spotkania przedstawiła uczniom 4 metody uczenia się: naśladownictwo, metodę prób i błędów, metodę problemową, algorytm postępowania. Każdą
z metod omówiła i podała przykłady ich stosowania.
Następnie opowiedziała o technikach czytania, które bardzo pomagają w nauce, a do których zalicza się: czytanie pobieżne (szybki przegląd), czytanie wybiórcze (wyszukiwanie konkretnej informacji), studiowanie tekstu (zagłębianie się w szczegóły), czytanie dla przyjemności.
Po omówieniu części teoretycznej pani bibliotekarka zapowiedziała część praktyczną, a mianowicie poprosiła uczniów o głośne odpowiadanie na pytania dotyczące ich zachowań podczas nauki i odrabiania lekcji w domu:
Czy w trakcie nauki robisz przerwy? Czy przed przystąpieniem do odrabiania lekcji wietrzysz pokój? Czy
w trakcie nauki pijesz wodę?
Czy lubisz układać puzzle? Czy znasz gry pamięciowe? Czy lubisz rozwiązywać krzyżówki? Komu pomagają rodzice lub ktoś z rodziny? Kto sam odrabia lekcje? Kto wychodzi na dwór przed odrabianiem lekcji?
Za każdą poprawną odpowiedź uczniowie otrzymywali kolorowe serduszka, które liczyli po zakończeniu ankiety. Wszyscy mieli podobne, bardzo dobre wyniki, z czego również byli bardzo zadowoleni.
Po ankiecie pani kierownik biblioteki pokazała uczniom obraz pt.: „Czytająca książkę” pani Jolanty Fukowskiej – artysty plastyka z Mrągowa. Zadaniem uczniów było przyjrzeć się obrazowi w ciągu 1min., zapamiętać jak najwięcej szczegółów i odpowiedzieć samodzielnie na kartkach na pytania dotyczące obrazu.
Następnie uczniowi wykonywali na przygotowanych kartkach kilka różnych ćwiczeń. Pierwsze ćwiczenie na koncentrację uwagi polegało na znalezieniu w tabeli z rozrzuconymi liczbami liczby najmniejszej i największej
w ciągu 1min.
Drugie ćwiczenie sprawdzało precyzyjność odbierania informacji w jak najkrótszym czasie. W kolumnach były podane pary liczb. Należało odnaleźć i skreślić w ciągu 15 sekund wszystkie pary, w których obie liczby nie były identyczne. Ostatnie trzecie ćwiczenie zawierało kolumnę wyrazów, w których został zakłócony porządek liter, co utrudniało wychwycenie ich znaczenia. Uczniowie mieli za zadanie napisać obok właściwy wyraz zbudowany
z tych nieuporządkowanych liter w ciągu 3 minut. Na zakończenie spotkania uczniowie w dwóch grupach zagrali w memory: „Zapamiętaj Mrągowo” i „Plejada gwiazd”.
Wizyta w Bibliotece Pedagogicznej bardzo się uczniom podobała i przyczyni się na pewno do zastosowania przez nich wyżej wymienionych sposobów uczenia się.
Alicja Kolińska i Adam Chmieliński
Fot. SP w Dłużcu